Interview met Maarten Tigchelaar

Maarten Tigchelaar helpt met zijn bedrijf Mister Workflow bedrijven maximaal te presteren door hun processen, projecten en workflows te optimaliseren. Bij Mister Workflow maken ze hiervoor onder andere gebruik van ClickUp. ClickUp is een projectmanagement tool die met bijna alle apps integraties kan maken en biedt bedrijven hierdoor de mogelijkheid om alle werkprocessen via één platform plaats te laten vinden. Om deze reden is ClickUp volgens Maarten onmisbaar voor de workflows die hij samen met zijn klanten creëert. In dit interview lees je hier meer over.

Maarten, hoe is Mister Workflow met ClickUp in contact gekomen? 
Dat is wel een grappig verhaal. Ik geef ook trainingen in hoe je om kunt gaan met informatiestromen die op je afkomen en hoe je deze kunt vertalen naar acties en projecten. Dit is onderdeel van de ‘Getting Things Done’ methode die we voor deze trainingen gebruiken. Een ander onderdeel van deze methode is het ‘wekelijks onderhoud’. Het idee hiervan is dat je wekelijks een aantal zaken afgaat, zodat je grip hebt en blijft houden op je werk. Voor dit onderdeel waren we opzoek naar een tool waarin je wekelijks terugkerende checklists kon onderbrengen en zodoende kwamen we bij ClickUp uit.

Wat heeft jullie doen beslissen om ClickUp te gebruiken voor de workflows die jullie opzetten voor jullie klanten?
We zijn ons eigenlijk vrijwel meteen meer gaan verdiepen in ClickUp. Het was voor ons namelijk direct duidelijk dat er veel meer mogelijk is met deze tool. Zo kunnen er binnen ClickUp met wel meer dan 1000 applicaties integraties worden opgezet. Hierdoor heb je in principe de volledige vrijheid om de tool zo in te richten zoals je zelf wil en dit is natuurlijk precies wat je wil wanneer je klanten wil helpen bij het optimaliseren van hun workflows.

Wat waren vanaf dat moment de vervolgstappen? 
We zijn vervolgens aangehaakt bij het consultancy programma van ClickUp, dat drie jaar geleden is opgezet. Toentertijd was ik één van de eerste vier consultants die op de ClickUp-pagina als ClickUp consultant stond aangegeven. Hierdoor is ClickUp uiteindelijk een groot onderdeel geworden van Mister Workflow.

Hebben jullie door ClickUp ook meer internationale klanten gekregen?
Ja zeker, sterker nog; doordat we steeds meer internationale klanten kregen, hebben we de bedrijfsnaam aangepast naar ‘Mister Workflow’. We hebben klanten die in de Verenigde Staten zitten, maar ook in Zuid-Afrika en Schotland. Uiteraard hebben we ook veel Nederlandse klanten en het leuke is dat we steeds meer Nederlandse klanten binnen zien komen, doordat ze zelf al eerder met ClickUp in contact zijn gekomen. Ook brengen we onze Nederlandse klanten graag in contact met ClickUp.

Hoe komt het denk je dat ClickUp ook meer zichtbaarheid heeft gekregen in Nederland?
Corona heeft hier zeker een bijdrage aangeleverd. Men ging opzoek naar tools die teams virtueel konden gebruiken bij het leiden van hun projecten. Hier leent ClickUp zich bij uitstek voor. Daarnaast kan je ook communiceren via ClickUp en kan er documentatie worden vastgelegd.

Jullie werken al een behoorlijke tijd met ClickUp, hoe heeft ClickUp zich in die tijd ontwikkeld? 
ClickUp haalt regelmatig grote investeringen binnen, dus er is genoeg geld om hun platform steeds beter te ontwikkelen en te optimaliseren. Er is dan ook veel veranderd sindsdien. De interface is bijvoorbeeld volledig aangepakt, het werken met documenten binnen ClickUp kon eerder nog niet en een template center en dashboards zijn geïntroduceerd. Daarnaast zijn er veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd, waaronder het werken met relationships binnen ClickUp. Wekelijks brengt ClickUp wel nieuwe functionaliteiten uit. Ik heb nog nooit eerder gezien dat een software partij zich met zo’n razendsnel tempo ontwikkelt.

Waarin onderscheidt ClickUp zich van andere projectmanagementtools?
Door de vele integraties en features binnen ClickUp kun je de tool precies zo inrichten zoals je zelf wil. Hier kunnen wij je met Mister Workflow uiteraard volledig bij helpen. Daarnaast biedt ClickUp je ook de mogelijkheid om met verschillende views naar je lopende projecten te kijken. Dit is bijvoorbeeld mogelijk met een lijst- en kalenderweergave, maar ook door middel van een Kanban-view of Gantt chart, wat voor jou maar het fijnst werkt. 

Wat zijn over het algemeen de eerste ervaringen van jullie klanten met ClickUp?
Deze zijn erg positief. Daarnaast horen wij veel, doordat er zoveel mogelijk is binnen ClickUp, dat er aan het begin een aardige leercurve plaatsvindt. Vaak wordt er dan bij ons aangeklopt, omdat wij in dit proces kunnen helpen. Daarnaast vinden onze klanten het erg fijn om hulp te krijgen bij het indelen van de tool, zodat deze volledig aansluit op wat zij als bedrijf doen. Dit zijn voor ons leuke puzzels die resulteren in de perfecte workflows.

Wat is binnen Mister Workflow de toekomst van ClickUp?
Groot! ClickUp zal zich blijven ontwikkelen en biedt steeds meer mogelijkheden. Begin volgend jaar brengt ClickUp versie 3.0 uit, wat weer nóg meer mogelijkheden zal bieden. Daarnaast wordt ClickUp steeds groter in Nederland en dan is Mister Workflow het eerste bedrijf waar je aanklopt voor het opzetten van een ClickUp inrichting die past bij jouw bedrijf.

Heb jij meer hulp nodig bij het opzetten van de workflows binnen jouw bedrijf of wil je naar aanleiding van dit interview meer horen over de mogelijkheden van ClickUp? Dat kan in een vrijblijvend gesprek